Čustvena inteligenca in njena pomembnost

V medijih in socialnih omrežjih vedno pogosteje prebiramo o pomembnosti čustvene inteligence v poslovnem svetu. Ker je to ena mojih najljubših tematik, sem se danes razpisal o čustvih in zakaj menim, da je EI najpomembnejše področje, ki bi ga morali vsakodnevno razvijati vsi.

 

Vsebine današnjega članka:

Kaj je čustvena inteligenca?

Zakaj je EI ključ do uspeha in sreče?

Kaj nam čustva sporočajo?

Kako jih pravilno izražati?

Zakaj moramo na EI vsakodnevno delati?

Vodje prihodnosti

“Čustva so sužnji naših misli in mi smo sužnji naših čustev.”

Elizabeth Gilbert

Ameriška avtorica

Kaj je čustvena inteligenca?

Čustvena inteligenca(EI) ni nekaj kar imaš, ali pa nimaš. Vsi jo imamo, a se nivo EI pri vsakomur razlikuje.

Ljudje, ki imajo visoko razvito čustveno ali še drugače rečeno emocionalno inteligenco, so v stiku s svojimi čustvi, jih lažje izražajo in so funkcionalnejši člen družbe, kot tisti, ki čustvene inteligence ne razvijajo.

Čustvena inteligenca se deli na tri področja:

  • Prepoznavanje čustev
  • Razumevanje čustev
  • Izražanje čustev

V poslovnem svetu se velikokrat omenja tudi uporaba čustev, a sam se tega izraza izogibam, saj nisem pristaš neavtentične manipulacije s potrošniki ali podrejenimi.

Kaj sploh so čustva?

Enostavno bi lahko rekli, da so čustva občutek, ki ga začutimo v telesu. To vemo vsi, ampak kakšen je pa vzrok naših čustev? Enkrat sem slišal odlično razlago, ki mi je od vseh še najbolj smiselna in razumljiva. Čustva so končen izračun naših misli, dojemanj in prepričanj.

Primer:

Če bi nas nekdo vprašal: »Kakšen je bil tvoj dan?« in mi v svojem arzenalu ne bi imeli čustev, bi težko prišli do kakršnegakoli zaključka, saj bi morali vsak dogodek, ki se nam je v dnevu zgodil analizirati in določiti, ali je dobro, ali slabo vplival na kakovost našega dne. To bi nam lahko vzelo tudi nekaj ur.

Naše telo je skozi evolucijo poskrbelo, da do zaključkov pridemo hitreje in nas za lažje krmarjenje v tem svetu opremilo s čustvi. Tako lahko pridemo do hitrih zaključkov in v eni sekundi ocenimo ali je dan dober, ali slab.

Čustva nas konstantno obveščajo o poteku našega življenja in če se jih naučimo prepoznavati, razumevati in izražati na način, da krepimo sebe in svoje odnose, nam bo življenje teklo kot po maslu.

čustvena inteligenca

Zakaj je čustvena inteligenca ključ do uspeha in sreče?

Vsako čustvo nam nekaj sporoča, težava pa je v tem, da si čustev ne znamo pravilno interpretirati. Večina ljudi se nikoli ne poglobi v razumevanje čustev, saj se ne zaveda pomembnosti razumevanja svojih čustev.

V poslovnem svetu velikokrat slišimo, da v biznisu ni prostora za čustva. Zaradi takšnih trditev, marsikdo začenja svoja čustva ignorirati, namesto, da bi jih poskušal razumeti in ukrepati v skladu z njimi. Na položajih, ki nosijo visoko odgovornost, posledično velikokrat pride do izgorelosti in drugih zdravstvenih težav.

Če čustva ignoriramo predolgo, nam udarijo na zdravje ali pa izbruhnejo ven in poškodujejo odnose, ki igrajo zelo pomembno vlogo v našem življenju.

Razlog, da se to tako pogosto dogaja je to, da čustva ne smatramo kot inteligentna. Kot da so nek nepotreben stranski produkt, ki je znak šibkosti. To ne bi moglo biti dlje od resnice.

Drugi problem je tudi to, da jih ločujemo na dobra in slaba. Vsa čustva so informacije, ki nam kažejo najbolj iskreno sliko naših misli, dojemanj in prepričanj. Ni slabih čustev. Res je da so nekatera bolj neprijetne narave, a so vedno tam z razlogom.

Če se jih naučimo poslušati in ustrezno ukrepati, bomo veliko lažje krmarili skozi naše življenje. Imeli bomo pristnejše in trdnejše odnose, zaradi česar bomo uspešnejši v vsem kar počnemo.

Če tlačimo čustva, je kot da bi imeli v avtu prižgano navigacijo, ki nas vodi do cilja, mi jo pa trmasto ignoriramo in tavamo v temi.

čustvena inteligenca

Kaj nam čustva sporočajo?

Vsako čustvo je tam z namenom in nam nekaj sporoča:

Jeza nam sporoča, da je situacija za nas nesprejemljiva in da moramo ukrepati. Lahko postavimo meje, izrazimo svoje mnenje, ali pa spremenimo svoj pogled na situacijo.

Krivda nam sporoča, da nismo ravnali v skladu z našimi vrednotami in da naj v bodoče tega ne ponovimo več.

Žalost nam sporoča, da je nečesa konec in da se moramo posloviti in iti naprej.

Veselje nam sporoča, da nam je všeč kar počnemo in da naj to počnemo čim večkrat.

Sram nam sporoča, da smo izpostavljeni in ranljivi.

Dvom nam sporoča, da mogoče nimamo prav.

 

Čustev je ogromno in vsako čustvo ima svoje sporočilo. Vsako čustvo je tam z namenom, na nas pa je, da bomo njihovo sporočilo slišali.

kolo čustev

Predavanje na temo izražanja in prepoznavanja čustev

Npr. Če ne bi bilo dvoma, bi vsi po svetu hodili polni arogance in ne bi nikoli nikogar poslušali, saj bi bila naša resnica edina resnica. Če je dvoma preveč, nas pa to spet ovira. V tem primeru je težava v našem pogledu na svet, ki ga prav tako lahko tudi spremenimo.

Čustva včasih hočejo biti samo slišana in razumljena.

Na primer:

Po dolgem času se razidemo z našim partnerjem ob čemer začutimo globoko žalost. Ker žalost dojemamo kot šibkost, jo prekrijemo z jezo ali celo sovraštvom. Prevzamemo vlogo žrtve in v nas začne tleti jeza. Tudi z jezo se ne soočimo, ampak jo samo kopičimo v sebi. To vodi do neprespanih noči, tesnobe in včasih tudi resnejših zdravstvenih težav. Dokler se z našimi čustvi ne soočimo, ostanejo v nas in nas trpinčijo.

»Vsako trpljenje je nujno, dokler ne odkriješ da ni.« – Eckhart Tolle

Če dolgo ostanemo v vlogi žrtve, se nikoli ne učimo iz svojih napak, katere konstantno ponavljamo in smo še naprej nezadovoljni z našim življenjem.

Se sliši znano?

Kaj pa če ne vem, kaj točno čutim?

To je zelo pogost pojav. Čustva so zelo kompleksna in včasih traja kar nekaj časa, da jih razvozlamo. Se vam je že kdaj zgodilo, da ste v sebi čutili tesnobo, a niste morali s prstom pokazati na eno težavo, ki bi vam to tesnobo odpravila?

To se zgodi, kadar naših čustev ne poslušamo dlje časa in se v nas nakopičijo jeza, žalost, krivda, sram, dvom, strah, itd. Posledično v nas nastane kaos, za katerega upamo, da ga bomo odpravili z naslednjim uspehom, partnerjem, nakupom, cigareto, obrokom,… a kljub različnim poskusom odprave stresa se neprijeten občutek tesnobe kmalu vrne.

Nič hudega, vse to se nam dogaja z razlogom, da se naučimo soočati z našimi problemi. Tudi sam sem bil še slabi 2 leti nazaj v tej vlogi, dokler nisem spoznal, da se moram z vsemi težavami in čustvi soočiti da minejo.

Od takrat naprej to delam vsak dan, zaradi česar je vsak stres zelo kratkotrajen in brez težav vsak večer zaspim.

Distrakcije in omame ne bodo nikoli odpravile našega stresa. Televizija, cigareti, alkohol, šoping,… vse to stres vedno samo prestavi na kasneje. Ko pa se zvečer uležemo v posteljo, pa se naši možgančki in čustva zbudijo.

nespečnost

Zakaj večkrat ignoriramo svoja čustva?

Čustva velikokrat kličejo po akciji, ki pa je marsikdaj izven naše cone udobja. Ker nas je strah narediti ta korak, se jih dostikrat odločimo preslišati, ter upamo, da se bomo tako nelagodju izognili in da bo čustvo šlo samo od sebe stran.

Rek: »Čas celi vse rane.«, nam tukaj ne dela prav velike usluge.

Vsi včasih kaj odložimo na kasneje. Ko se v nedeljo po kosilu usedeš na kavč, se ti ne da z ničemer soočati in hočeš samo 1 uro miru. Vse ostalo bo počakalo. In s tem ni nič narobe. Malo udobja si lahko tudi privoščimo. Vsi včasih potrebujemo odmor ali dopust, a dajmo poskrbet, da si ga res zaslužimo. Če bomo svoje težave reševali sproti, bo naše življenje lepše in bolj bomo v stiku s svojimi čustvi.

Če bomo imeli v mislih, da so vsa čustva tam z razlogom in da jim ne moremo ubežati, se bomo lažje z njimi soočili, saj se bomo zavedali, da drugače ne gre.

Prej, ko se z našimi čustvi soočimo, prej gremo lahko naprej z našim življenjem.

Kako izražati svoja čustva?

Ko nam nekdo stopi na žulj, se velikokrat vklopi naš obrambni mehanizem in čustva nekontrolirano izbruhnejo iz nas. Kadar se to zgodi, velikokrat nepopravljivo poškodujemo odnos. Zaradi česar se dostikrat zatečemo k alternativi, ki je v dosti primerih še slabša. Vse zadržujemo v sebi.

Nobena od teh dveh opcij ni optimalna, saj obe na dolgi rok vodita v odtujitev odnosa, druga opcija pa velikokrat vodi tudi v bolezen.

Seveda obstaja tudi boljša alternativa.

Kadar pri interakciji z nekom začutimo jezo, se poskusimo držati teh treh korakov:

  • Ostani miren, globoko zadihaj
  • Poskušaj razumeti kaj čutiš
  • Na asertiven način izrazi svoja čustva

 

Z dihanjem lahko poskrbimo, da ostanemo mirni in da nas ne prevzame naš »avtopilot«, ki ne zna nič drugega kot udariti nazaj, zmrzniti ali pa pobegniti. Kaj več o tem si lahko preberete na: https://en.wikipedia.org/wiki/Fight-or-flight_response

Ko smo mirni, se lahko z jasnimi mislimi odločamo kako bomo ukrepali. Najprej poskusimo razumeti zakaj čutimo jezo. Večinoma se zgodi, da jezo začutimo zaradi našega ega in ne zaradi dejanj ali besed nekoga drugega.

Človek z visoko razvito čustveno inteligenco lahko ostane miren v vseh situacijah.

To pa ne pomeni, da svoja čustva ignorira, ampak jih jemlje kot signal, ki mu pomaga svoje življenje postaviti na pravi tir.

Ko razumemo situacijo, lahko svoje čustvo izrazimo na asertiven način.

To pomeni, da brez negativnega čustvenega naboja izrazimo svoje misli in čustva. Zakaj je nujno da naša reakcija ne vsebuje negativnega čustvenega naboja? Ker bi s tem v našem sogovorniku samo sprožili obrambni mehanizem in bi se namesto pogovora zapletli v konflikt povsem po nepotrebnem.

Namen komunikacije je prenos informacij in če naše sporočilo ne pride do našega sogovornika, ker smo povzdignili glas nad njim in je zaradi tega pod visokim stresom, je komunikacija popolnoma neučinkovita.

čustvena inteligenca

Zakaj moramo na čustveni inteligenci delati vsak dan?

Čustvena inteligenca ni certifikat, ki ga dobimo ob tem ko opravimo dvodnevni tečaj. Pravzaprav je nikoli popolnoma ne osvojimo, zaradi česar moramo na njej delati vsakodnevno.

Kadar čustva dlje časa ignoriramo v nas nastane kaos in to se pozna pri naših odnosih doma in v službi. Vsak dan čutimo celo paleto čustev in vsak dan imamo odlično priložnost, da se boljše spoznamo in razumemo.

S tem ko vedno bolj spoznavamo sebe, pa tudi bolje razumemo druge. Sčasoma vidimo, koliko skupnega imamo z našimi sodelavci, prijatelji in družinskimi člani. Ker jih boljše razumemo, tudi boljše razumemo njihove motive, komplekse in strahove, zaradi česar znamo v težavnih situacijah veliko boljše odreagirati.

Kjer smo prej poškodovali odnos, ga zdaj okrepimo.

Najboljši stranski učinek dela na naši čustveni inteligenci je naš notranji mir. Ko se zvečer uležemo v posteljo vedoč, da smo se soočili z vsemi čustvi in problemi, ki so nas čez dan pestili, zapremo oči in brez težav zaspimo.

Miren spanec je zlata vreden. Tega se zavedajo še posebej tisti, ki jim manjka.

“Vsak, ki te lahko razjezi, postane tvoj gospodar. “

Epictetus

Grški filozof

Vodja prihodnosti in čustvena inteligenca

V današnjem času je čustvena inteligenca pomembnejša kot kadarkoli do slej. Živimo v časih, kjer je vse oddaljeno le nekaj klikov stran.

Tudi nova služba.

In ravno zaradi tega na vodilnih položajih potrebujemo vodje, ki razumejo svoja čustva in čustva drugih. Če bomo pri svojih nadrejenih naleteli na gluha ušesa, ali pa bodo nad nami izvrševali pritiske brez občutka za naše meje, bomo hitro razmišljali o menjavi službe.

Podjetje napreduje veliko hitreje, če so zaposleni srečni in je fluktuacija nizka. Iskanje in uvajanje novega kadra je zelo zamudno in zelo drago.

Vsi si želimo delati v okolju, kjer smo cenjeni, se nas razume, spodbuja in imamo zdravo komunikacijo, brez pasivne agresivnosti in nepotrebnega vzbujanja strahu in dvomov.

Vodja, ki je v stiku s svojimi čustvi, je bolj razumevajoč in efektivnejši pri reševanju problemov. Je odličen mediator pri sporih med sodelavci in odličen mentor pri osebnostnem in poslovnem razvoju svoje ekipe.

Takšen vodja je samozavesten in zaradi svojih kompleksov in nesigurnosti ne sabotira svojih sodelavcev. Ker sproti razrešuje svoje težave in čustev ne tlači, ni tečen in nima slabih dni. Ob njem se ekipa počuti odlično saj vedo, da mu lahko zaupajo in da jim bo tudi ob težjih situacijah stal ob strani.

Takšnega šefa ali sodelavca si želi vsak.

Ti je ta tematika zanimiva?

Želiš na svoj

e-mail prejeti moj naslednji blog?

Uspešno ste se prijavili na naše blog zapise.